Terkini Dan Sensasi

Koleksi Berita Semasa Dan Info Menarik

'Runtuh sekelip mata'


  • 1 maut
  • 2 hilang
  • 294 murid

    Murid terselamat sempat berpaut pada kabel, terhumban dalam air cetek

    KAMPAR: "Beberapa murid melompat dan menggoyang-goyangkan jambatan dan dalam sekelip mata saya terhumban dalam sungai bersama beberapa murid lain yang menjerit ketakutan," kata seorang murid yang terselamat dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, dekat sini malam kelmarin.

    Menceritakan detik cemas itu, Mohd Azid Teng, 12, dari Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SKJC) Bemban, berkata dia bernasib baik kerana terhumban ke kawasan air cetek berhampiran tebing sungai dan berjaya menyelamatkan diri dalam kejadian yang mengorbankan seorang murid, manakala dua lagi masih hilang.

    Kejadian jam 10.30 malam berlaku ketika 30 hingga 50 murid dan seorang guru yang menyertai Perkhemahan 1Malaysia, di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan sedang menyeberangi jambatan selepas jamuan lewat malam di Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang di seberang tapak perkhemahan itu.

    Sebahagian lagi murid berjaya menyelamatkan diri dengan berpaut pada kabel jambatan sepanjang 50 meter yang baru siap kira-kira sebulan lalu, sebelum diselamatkan oleh beberapa guru serta seorang pengawal keselamatan yang terjun ke sungai.


  • Mayat mangsa yang lemas, Dina Deve a/p Nathan, 11, dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Di Awan, di sini ditemui pasukan mencari dan menyelamat jam 8.30 pagi semalam, berhampiran loji bekalan air sungai berkenaan, kira-kira empat kilometer dari tempat kejadian.

    Dua murid yang belum ditemui ialah M Darapharshini, 11, dari sekolah yang sama dan N Divyahshree, 12, dari SJKT Gopeng.

    Ketika kejadian paras sungai yang biasanya agak cetek, meningkat sehingga 1.5 meter dan berarus deras kerana hujan lebat di kawasan Gopeng yang terletak di hulu sungai.

    Ibu bapa murid berada di sekolah itu sejak tengah malam tadi untuk mendapatkan maklumat mengenai anak mereka dan keadaan agak kelam kabut apabila beberapa ibu bapa tidak dapat menahan kemarahan apabila sehingga jam 3 pagi, tiada maklumat mengenai anak mereka.

    Suasana bertambah kelam- kabut apabila penganjur perkhemahan membuat kiraan dan mendapati 22 murid didapati hilang, tetapi berubah tenang apabila pihak berkuasa mengesahkan hanya tiga yang hilang.

    Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof, ketika ditemui di tempat kejadian berkata operasi mencari dihentikan jam 7 petang berikutan hujan serta cuaca yang semakin gelap dan sambung jam 7 pagi ini.

    Mangsa adalah antara 294 murid Tahun Empat, Lima dan Enam dari 60 sekolah rendah dari Kampar, Tronoh dan Batu Gajah yang menyertai kokurikulum perkhemahan anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan.

    Perkhemahan yang membabitkan 23 guru itu dijadualkan bermula semalam hingga esok dan mula mendaftar sejak jam 3 petang kelmarin. Ia adalah yang kedua dianjurkan PPD Kinta Selatan selepas perkhemahan di SK Pos Raya, minggu lalu. Perkhemahan yang sama diadakan serentak di daerah Larut, Matang dan Selama serta Manjung.

    Peserta perkhemahan daripada pelbagai bangsa untuk menggalakkan mereka berinteraksi.

    Bongkah konkrit tapak tiang besi yang mengikat kabel tercampak kira-kira 10 meter, manakala sebahagian lantai jambatan masih di permukaan sungai.

    -BERITA HARIAN

    0 comments:

    Post a Comment

    Ada pendapat? Sila tinggalkan komen anda.
    Gunakan bahasa yang sopan.
    Terima kasih.

    Followers

    Shoutbox


    ShoutMix chat widget