Terkini Dan Sensasi

Koleksi Berita Semasa Dan Info Menarik

Bebas tuduhan rogol pelatih wanita PLKN - Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen pada 2005 diketepikan

KUALA TERENGGANU - Selepas empat tahun meringkuk di penjara, Koperal Zuki Mohd., 34, semalam dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini daripada tuduhan merogol seorang pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada 28 Februari 2004.

Keputusan rayuan di Mahkamah Tinggi itu mengetepikan keputusan hakim Mahkamah Sesyen pada 19 Disember 2005 yang memutuskan Zuki bersalah dan dihukum penjara selama 12 tahun dengan tiga sebatan.

Hakim V. T. Singham ketika membaca keputusan penghakiman kes rayuan itu berkata, pihak pendakwaan gagal mengemukakan kes prima facie terhadap tertuduh dan wujud kekhilafan dalam penghakiman kes itu sebelum ini.

Antara perkara dibangkitkan Singham adalah kenapa mangsa yang ketika itu berusia 17 tahun enggan membuat laporan polis lebih awal sedangkan dia berpeluang berbuat demikian.

"Sekiranya dia telah dirogol seperti didakwa, itu adalah satu kesalahan serius dan berat," katanya ketika membaca keputusan penghakiman selama sejam itu semalam.

Menurut beliau, pengadu juga pernah mendapatkan rawatan doktor di Kem Desa Pahlawan, Kota Bharu, Kelantan pada 2 Mac 2004 tetapi hanya mengadu sakit dada, demam dan batuk tetapi tidak menceritakan kejadian tersebut sedangkan dia mempunyai peluang ketika itu.

Katanya, kredibiliti pengadu boleh diragui apabila dia membuang seluar dalam yang didakwa dipakai pada hari kejadian rogol dan keterangan dia dipaksa melakukan hubungan seks dalam kereta Perodua Kancil adalah tidak konsisten.

-KOSMO

0 comments:

Post a Comment

Ada pendapat? Sila tinggalkan komen anda.
Gunakan bahasa yang sopan.
Terima kasih.

Followers

Shoutbox


ShoutMix chat widget