Terkini Dan Sensasi

Koleksi Berita Semasa Dan Info Menarik

Kelab poligami dikritik

JAKARTA - Rancangan sekumpulan wanita Malaysia menubuhkan Kelab Poligami di Indonesia dibidas oleh pelbagai badan agama dan wanita di negara paling ramai umat Islam itu.

Mereka mendakwa poligami sepatutnya menjadi urusan peribadi dan bukannya mewujudkan perkhidmatan untuk mencari jodoh bagi menambah bilangan isteri.

Namun pengerusi kelab itu, Hatijah Am berkata, seramai 30 buah keluarga tempatan menghadiri majlis penubuhan cawangan pertama kelab tersebut di Bandung, Jawa Barat minggu lalu.

Sementara itu jurucakap Hatijah, Rohaya Mohamad berkata, beberapa cawangan akan dibuka termasuk di Jakarta.

"Indonesia ialah sebuah negara yang majoritinya penduduk Islam menyebabkan poligami akan menjadi satu cara hidup di sini," katanya.

Poligami dipercayai akan mengecapi populariti di Indonesia tetapi sukar untuk menentukan bilangan yang melakukannya kerana perkahwinan itu diadakan secara rahsia dan tidak direkodkan oleh pemerintah.

Undang-Undang Perkahwinan 1974 membenarkan seorang lelaki mempunyai isteri kedua jika isteri pertama mandul atau sakit.

Seorang tokoh Majlis Ulama Indonesia, Ma'ruf Amin menyifatkan kelab itu kurang diperlukan.

"Ia akan mencetuskan reaksi negatif berbanding untuk menyelesaikan masalah kerana amalan itu ditentang oleh kebanyakan wanita di negara yang mempunyai 235 juta penduduk ini," katanya.

Pengarah Institut Keadilan Wanita Indonesia, Nursyahbani Katjasungkana tidak menentang poligami tetapi dia menyatakan kelab itu tidak wajar mempromosikannya.

Sementara itu, Kementerian Dalam Negeri Malaysia dilaporkan memantau kelab itu yang didakwa mempunyai 1,000 ahli termasuk 700 wanita, kebanyakannya bekas pengikut Al-Arqam.

Pengasas kelab itu, Hatijah ialah antara empat isteri bekas pemimpin kumpulan sesat yang diharamkan oleh kerajaan Malaysia pada 1994 iaitu Ashaari Muhammad. - AP

-KOSMO

0 comments:

Post a Comment

Ada pendapat? Sila tinggalkan komen anda.
Gunakan bahasa yang sopan.
Terima kasih.

Followers

Shoutbox


ShoutMix chat widget